faq hubungi maklumbalas peta

APA ITU EKSA

  • EKSA atau Ekosistem Kondusif Sektor Awam merupakan penjenamaan semula Amalan 5S kepada EKSA untuk memenuhi keperluan sektor awam.
  • Pelaksanaan EKSA mempunyai matlamat yang sama untuk mewujudkan persekitaran kerja yang berkualiti secara sistematik dan praktikal.
  • Amalan EKSAN yang berkesan dapat meningkatkan kualiti perkhidmatan, menjimatkan kos dan memudahkan proses kerja.
  • EKSA berupaya memperkukuh Sistem Pengeluaran Kualiti berasakan Standard MS ISO 9000, dalam memenuhi keperluan Klausa Pengurusan Sumber berkaitan Persekitaran Kerja.
  • EKSA yang cekap, berkesan dan konsisten akan member nilai tambah kepada imej korporat jabatan/agensi secara keseluruhan.

 

Merancang, menyelaras dan melaksanakan :
  • Program menaik taraf jalan kampung
  • Projek-projek kecil pembangunan seperti pembinaan jambatan, pembentong, wakaf dan lain-lain
  • Program Pembangunan Rakyat Termiskin seperti membina rumah baru dan bantuan zat makanan.
  • Projek-projek kampung yang diidamkan (KYD)
  • Rancangan Amalan Makanan dan Pemakanan
  • Mengumpul data-data dan maklumat melalui kajian dan sebagainya seperti kajian penduduk dan sosio-ekonomi
  • Menyelaras pelaksanaan projek-projek pembangunan jajahan yang dilaksanakan oleh jabatan atau agensi lain melalui Jawatankuasa Pembangunan Tindakan Jajahan.

 

Mengurus dan memproses urusan-urusan berkaitan tanah seperti :
  • Mengurus pemberian milik tanah
  • Mengeluarkan suratan hak milik tanah
  • Menguruskan pemberian lesen menduduki sementara
  • Mengeluar lesen / permit pemindahan batu-batan
  • Memungut bayaran hasil tanah
  • Mengurus Pentadbiran urusniaga tanah seperti pindah milik, gadaian, pajakan dan bukan urusniaga seperti caveat dan perintah larangan.
  • Memproses urusan pengambilan balik tanah
  • Memproses permohonan pembahagian pesaka kecil
  • Menyelesaikan kes-kes tanah
  • Memproses permohonan ubah-syarat, pecah sempadan, pecah bahagian dan penyatuan tanah
  • Lain-lain urusan tanah

Melaksanakan aktiviti keagamaan seperti :
  • Program Kelas Takmir
  • Tilawatil Al-Quran
  • Kuliah Ramadhan
  • Majlis memperingati Israk dan Mikraj
  • Kursus-kursus dan penerangan kepada orang melayu yang  tinggal berhampiran dengan perkampungan orang asli
  • Majlis Qiamullail Jajahan dan Majlis Pelancaran Maal Hijrah
  • Maal Hijrah peringkat mukim
  • Khemah Ibadat
  • Kursus Asas Perkahwinan / Pengurusan Jenazah
Dan juga menyelia dan menguruskan lain-lain aktiviti dan urusan seperti :
  • Pengeluaran lesen, barang kawalan  dan  permit  hiburan
  • Kutipan duti setem
  • Pengurusan sambutan pelbagai perayaan peringkat Jajahan
  • Urusan keselamatan jajahan
  • Urusan pilihanraya serta daftar pemilih.
  • Aktiviti bersama

Bil
Nama
 
1
   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
11
   
12
   
13
   
14
   
15
   
16
   
17
   
18
   
19
   
20
   
21
   
22
   
23
   
24
   
25
   
26
   
27
   
28
   
29
   
30
   
31
   
32
   
33
   
34
   
35
   
36
   
37    
37
   
38
   
38
   
39
   
40
   
41
   

 

Organisasi merupakan satu unit sosial yang dibentuk untuk mencapai satu matlamat dalam organisasi. Pembahagian merupakan cara bagi pengkhususan seseorang pekerja di mana pengkhususan ini akan memendekkan jalinan perhubungan di antara pekerjanya. Secara tidak langsung ia akan memudahkan perancangan dan koordinasi dan seterusnya memudahkan penyesuaian terhadap perubahan persekitaran dengan lebih cepat. Ia juga dapat membandingkan prestasi di setiap jabatan yang ditubuhkan. 


Peranan Pejabat Tanah Dan Jajahan Gua Musang

Untuk mencapai objektif di atas, Pejabat Tanah dan Jajahan Gua Musang akan memainkan peranan sebagai:

  1. Perancang utama pembangunan Jajahan.
  2. Penyelaras pelaksanaan pembangunan Jajahan.
  3. Agen perumahan di peringkat Jajahan.
  4. Penghubung dan penyambung lidah kerajaan.
  5. Pendorong sistem pentadbiran cemerlang dan pelopor
  6. budayakerja yang positif di peringkat Jajahan.

 
Strategi

Dalam menjalankan peranan tersebut, strategi perlu diatur di dalam sesebuah organisasi ini supaya setiap objektif yang ditentukan tercapai matlamatnya. Antara strategi organisasi ini ialah:

  1. Pembinaan kepimpinan berpasukan dan kepimpinan melalui teladan.
  2. Perundangan dan bermesyuarat.
  3. Meningkatkan hubungan interpersonal di kalangan ketua-ketua agensi peringkat Jajahan.
  4. Saling bekerjasama antara jabatan-jabatan di dalam Jajahan.
  5. Pembentukan jawatankuasa kerja.
  6. Memberikan keutamaan dan penekanan kepada pembangunan insan.
  7. Meningkatkan penghayatan budaya kerja berkualiti dan cemerlang.
  8. Perkembangan Organisasi

Secara umumnya, struktur pentadbiran Pejabat Tanah Dan Jajahan Gua Musang dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu Bahagian Pentadbiran, Bahagian Tanah dan Bahagian Pembangunan. Setiap bahagian dalam pentadbiran PTJGM ini memainkan peranan yang berbeza. Ini adalah untuk merealisasikan setiap program yang telah dirangka dan dapat berjalan dengan lancar.

Halaman 2 dari 4

  • Kemaskini Terakhir : Isnin 30 Mac 2020.
© Hakcipta Terpelihara {2019} Pejabat Tanah Dan Jajahan Gua Musang. Paparan terbaik menggunakan pelayar internet Mozilla Firefox, Chrome, Edge, Opera dan Internet Explorer 11 ke atas